Svensk kokkonst och det svenska köket har blivit internationellt känt och älskat världen över men vad är egentligen svensk smak? Är det löjrom från Kalix, kroppkakor från Öland eller kaffe rostat i Gävle? Sanningen är att det är precis just så och ännu mera. Svenska Smaker är våra råvaror och vårt sätt att ta tillvara, tillaga och sedan presentera de unika råvarorna på ett tilltalande sätt.
- Målet är att sätta den lokala producenten och deras produkter i fokus. Ge dem ett större forum att synas och kunna träffa både slutkund och bransch, säger Magnus Johansson på Best Production, arrangör och projektledare för mässan. Det är mycket glädjande att vi har fått så tunga sponsorer och redan så många utställare som tror på det här konceptet och vill ta tillvara på möjligheten att visa upp sig för en bred publik i det här sammanhanget.

Utställarna får här chansen att träffa branschfolk och övriga producenter för att knyta nya kontakter och möjlighet att utveckla sin verksamhet samt att sälja sina produkter direkt på mässan förstås.

- Hela Gävleborg är en väldigt spännande region som sätter stort fokus på det närodlade och producenterna. Därför känns det helt rätt att vara med och starta upp detta koncept i just Gävle, berättar Joakim Lundberg, evenemangsansvarig på Gävle Kommun. Att sätta fokus på just det närodlade ligger självklart i tiden och är ett sätt för både odlaren, producenten och kunden att tillsammans ta ansvar för bra, miljövänliga och hälsosamma produkter.

– Vår region är ju verkligen en guldgruva med ett naturligt skafferi, förklarar Peter Ågren, på Gävligt Gott som är en av utställarna. Vi kommer bland annat att bjuda på ”smakkompisar” tagna från lokal skog ch sjöar som man kan använda både till grillning och annan matlagning.

Tanken är att ett besök på mässan skall ge mersmak både när det kommer till det egna inköpet av råvaror till måltiden men även en större kunskap om produkterna och kanske ännu viktigare, producenterna.

- Det här är ett samverkansevent där stora och små företag tillsammans förgyller besökarnas upplevelser i smakernas värld. Vi hoppas att många samarbeten inleds och nya smaker upptäcks under dagarna i början av september, säger Ylva Olofsson, Föreningen MatVärden som är en av samarbetspartnerna. Gävleborg är en region att räkna med, det händer mycket på matfronten och det uppmärksammas av fler och fler.

Arrangörerna räknar med över 5 000 besökare i år med målsättning att göra detta till en tradition med ett besökarantal som kan ökas rejält över tid.

- Den mat och dryck som produceras och serveras här i Gävleborg är en viktig del i vår identitet, både för oss som bor här och för de som besöker oss, säger Magnus Johansson. Möjligheten människor nu får att uppleva mat och dryck från vår region på ”Svenska Smaker Gävleborg” känns otrolig spännande. Med över 200 livsmedelsproducenter och en ökande skara restauranger och kaféer som platsar i White Guide börjar vi verkligen att bli en matregion att räkna med. Något vi bör vara stolta över och utveckla vidare. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill vara med från början och ser möjligheterna att tillsammans visa upp och marknadsföra sig i det här sammanhanget.

För mer information se:
http://www.svenskasmaker.nu
http://www.facebook.com/svenskasmaker


Vid frågor och bokning vänligen kontakta:
Magnus Johansson - Best Production AB (Arrangör)
magnus@bestprod.se - 0707/177889

Bildtext: Peter Ågren, Gävligt Gott och Joakim Lundberg, evenemangsansvarig på Gävle Kommun laddar för mat- och dryckesmässan Svenska Smaker Gävleborg i september.