Hallå där Roger Niemi, hur är det att sälja spa-bad från Nordiska Kvalitetspooler?
22/11, 2015 kl. 23:59Färg- och Golvhuset i Boden AB ägs och drivs av Roger Niemi och Robert Forsberg sedan 1991. Roger hade då jobbat i butiken i ett år. Företaget ingår i Colorama och sortimentet består av färg och tapeter, golvmaterial och golventreprenader, kakel och klinkers samt Marquis spabad från Nordiska Kvalitetspooler (NKP) sedan drygt 5 år.
- Viktigaste fördelarna är marknadsföring, profilering men gemenskapen med övriga medlemmar ger mycket som utbyte av erfarenheter mm.
Hur har utvecklingen på spabad varit?
- I början var det lugnt men en ökad satsning på spabaden gav bra resultat. Det fungerar bra, helt enkelt!
Som återförsäljare är man ju intresserad av att kunna tjäna pengar på sitt sortiment, hur är det med spabaden?
- Naturligtvis har vi koll på lönsamheten, det är inte många affärer som vi gör med privatpersoner som ger lika mycket i omsättning och marginalkronor per köp. Det finns nya pengar att tjäna på spabaden, helt klart! Det är ju en kapitalvara och det ger rejält klirr i kassan plus en hel del merförsäljning.
Vissa produkter ger merförsäljning av andra varor i sortimentet, hur fungerar det med spabaden?
- Absolut! En av huvudanledningarna till varför vi valde att satsa på spabad var just att öka kundtillströmningen i butiken. Spabaden breddar sortimentet utan att ta marknadsandelar från övriga sortimentet. Vi får in fler kunder i butiken, främst de som är intresserade av att köpa ett spa-bad. men också nya kunder, som redan har pool eller spabad, för att köpa tillbehör, kemikalier mm. Det är framförallt brominer, klor, teststickor mm, produkter som kunden måste köpa flera gånger per år. När man installerar spabadet bygger många ut altanen och då behövs både färg och andra prylar från vårt sortiment. Nya kunder innebär också fler impulsköp!
Inte minst viktigt för att man skall lyckas med försäljningen av en viss produkt är att det är roligt att sälja den, så hur kul är det att sälja NKP:s spabad?
- Det är jättekul att sälja spabad och intresset för dem ökar i Boden!
Vissa produkter hjälper till att höja butikens status, hur ser du på NKP:s spabad i det perspektivet?
- Helt klart höjer NKP:s spabad statusen! Vi får många frågor om spabad ”på stan” och i alla möjliga sammanhang.
För att känna sig trygg med att sälja en viss vara behövs stöd och utbildning från leverantören, hur tycker du att NKP sköter den delen?
- Dels har de väldigt bra kurser och så har de även utbildning via Internet. I utbildningen ingår också försäljningsteknik, som är otroligt viktig när det gäller en kapitalvara. De ställer alltid upp och hjälper till med råd och dåd!
Vilket råd skulle du vilja ge till den som funderar på att ta in spa-bad från NKP i sortimentet?
- Det är viktigt att man har minst en i butiken som brinner för produkten och som både kan argumentera för och har kunskap om spa-bad. Rekommenderar att man i sin utställning helst har minst ett bad fyllt med vatten och gärna ett utan så att man kan visa munstycken, de olika sittdjupen, provsitta badet mm. Vi har även haft provbadnings kvällar, där vi bjudit in intresserade att provbada. Vi har även varit på Boden Travet och visat och pratat spabad i samband med att vi varit sponsor av travlopp.
Sammantaget, varför säljer du spabad från NKP?
- Spabaden breddar och kompletterar sortimentet med bra täckningsbidrag
- Merförsäljning och fler nya kunder
- En rolig produkt att sälja och eftersom det är en kapitalvara så har man möjlighet att skapa en bra relation till kunderna
- Fantastiskt bra stöd och information från NKP och Marquis
Vi tackar Roger Niemi för att han tog sig tid och svarade på våra frågor!
Denna artikel är publicerad på Hem & Bostad via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!