Nyligen presenterades resultatet i AutoIndex 2018 och undersökningen är den största och bredaste bilkonsumentundersökningen i Skandinavien. Resultaten i AutoIndex bygger på fyra delmoment, där bilen som sådan är den viktigaste. Förutom bilen är det ägarnas omdömen om återförsäljaren och märkesverkstaden som tillsammans med lojaliteten mot varumärket ger den totala placeringen. Resultaten i de olika delmomenten kommer att redovisas löpande under våren av tidningen Vi Bilägare. Årets undersökning omfattar 23 bilmärken.
De slumpvis utvalda bilägarna, som representerar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning, har fått svara på 120 frågor om sin privatägda bil. I kriteriet lojalitet, som visar viljan att välja samma bilmärke även nästa gång, har Subaru överlägset högst ranking.
Subarus resultat i AutoIndex är anmärkningsvärda – inte minst i det att märket placerat sig etta såväl 2007, 2009, 2010, 2011 som nu 2018. Subaru lyckades 2010 – som första märke någonsin – lägga beslag på förstaplatsen i undersökningens samtliga delmoment. Subaru är också det enda bilmärke som konsekvent placerat sig på pallen de senaste tolv åren.
– Resultatet visar att vi lyckats leva upp till våra kunders högt ställda förväntningar, säger John Hurtig, varumärkesdirektör på Subaru Nordic AB. Vår ledstjärna är att nöjda medarbetare ger nöjda återförsäljare och att detta i förlängningen ger nöjda bilägare. Vi är båda glada och stolta, samtidigt som vi inser att vi måste jobba ännu hårdare i fortsättningen för att behålla vår position.
Mest nöjda
1. Subaru
2. Volvo
3. BMW
4. Honda
5, Toyota
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare i Gästrikland för Subaru sedan introduktionen i Sverige 1982.
– Vi är stolta över att få vara en del av Subarus framgångar, säger Niclas Falkenström, försäljningschef på Dahlboms Bil. Subaru har ju många trogna kunder och därför är det viktigt att vi tar hand om dem på allra bästa sätt eftersom finns närmast kunderna.